英単語 regard (動詞) について、語源/由来を教えてください。reとgardのそれぞれの意味を踏まえての説明をしていただけると嬉しいです。

英単語 regard (動詞) について、語源/由来を教えてください。reとgardのそれぞれの意味を踏まえての説明をしていただけると嬉しいです。

ベストアンサー

0

Online Etymology Dictionaryによると re-:強意の接頭辞。 よく知られている re-(back, again)とは異なり、ただ語幹の意味を強めているものです。 gard:語幹。名詞 gard(=guard)は「番人」の意味ですが、動詞として「守る」の意味。 gard(guard)の意味を「re-」が強めて、「他者に対する配慮」、「敬意」、「しっかり見守る」といった意味になります。

ThanksImg質問者からのお礼コメント

なるほど!ありがとうございました。

その他の回答(1件)

0

★「https://www.etymonline.com/word/regard?ref=etymonline_crossreference#etymonline_v_10319」によると以下の通りです。 *regard (n.) mid-14c., "a consideration; a judgment," from Old French regard, from regarder "take notice of," from re-, intensive prefix + garder "look, heed," from Germanic (see guard (n.)). Meanings "a look, appearance; respect, esteem, favor, kindly feeling which springs from a consideration of estimable qualities" all recorded late 14c. Phrase in regard to is from mid-15c. (Chaucer uses at regard of). *regard (v.) mid-14c., "consider" (that something is so), from Middle French regarder "to look at," from regard (see regard (n.)). Meaning "look upon, observe" is from 1520s, as is that of "observe a certain respect toward." Related: Regarded; regarding. 以上。